Image
Tussen een massa mensen die de Hitlergroet brengen, staat op 13 juni 1936 August Landmesser met de armen gekruist.
Sisu

Waarden zijn de wortels, de grondslag van ons leven. Zonder waarden zijn we maar een blad in de wind.  

De Finnen kennen het woord sisu. Het is een verzameling eigenschappen zoals stoïcijnse onverzettelijkheid, stoutmoedigheid, moed, dapperheid, wilskracht, vasthoudendheid en veerkracht. Sisu helpt je om in moeilijke omstandigheden vol te houden. Het helpt je om integer te zijn, trouw aan jezelf en waarvoor je staat.             
Vooral dat laatste is belangrijk. Blijf ik trouw aan mezelf ook als dit mijn leven in gevaar brengt?

Veel mensen hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog hun leven gegeven omdat ze de ideeën van het nazisme verwerpelijk vonden en het leven van de ander even belangrijk vonden als hun eigen leven.

August Landmesser werkte in 1936 op de scheepswerf in Hamburg. Toen het marineschip Horst Wessel te water werd gelaten, brachten vele mensen de Hitlergroet. Op de foto zie je hem demonstratief de armen kruisen. Dat hield een risico in. Omdat hij ook weigerde zijn relatie met een Joodse vrouw op te geven, werd hij gevangen gezet en uiteindelijk als vermist opgegeven. In 1949 werd hij dood verklaard. Integriteit tot het uiterste.

Vandaag de dag worden wij in het Westen niet voor zulke keuzes gesteld. Maar onze omgang met anderen vertelt wie we zijn. Hebben we alleen aandacht voor onze eigen overtuiging? Laten we mensen liggen die er een andere mening op na houden? Vinden we de anderen dom? En… zouden we met onszelf willen dialogeren? 

 

Image
Kindervoeten met krijt getekend op een stenen pad. Er staat ook een sandaaltje tussen. Bovenaan zien we kleurrijke kinderbenen.

 

Image
Close up van benen in legging met (te grote) vrouwenlaarsjes. Een meisje speelt in de achtergrond op haar fiets.
De Wereld Die We Willen

We zijn jong en we doen wat. 

Voor velen is jong zijn de tijd van hun leven. Eens onze jeugd voorbij is, betrappen we ons erop dat we met heimwee terug denken aan deze periode. Vaak denken we terug aan de vele feestjes waar we tot ’s ochtends weg van thuis bleven. We zien nog ons vader die met één blik afkeuring kon geven over wat we de nacht ervoor gedaan hadden. We herinneren ons die eerste kus achter café het Tonneke met iemand die we vandaag zelfs niet meer kennen. We denken aan ons eerste sigaretje waarna we alles deden om de geur te verdoezelen voor ons moeder. Maar wat we vooral nog weten, is dat we heel veel plezier gehad hebben!

Ja, als jongere doen we niet altijd de slimste dingen. Toch is deze periode heel belangrijk in een mensenleven. We leren wie we zijn en wie we absoluut niet willen zijn. We leren met elkaar en onze omgeving omgaan. Maar waarschijnlijk het belangrijkste wat we leren in deze periode zijn onze eigen waarden. 

 

Jongeren in de KAJ

Elke jongere ontwikkelt waarden.  In de KAJ willen we hen hierbij helpen. We doen dit door hen verantwoordelijkheid te geven. Verantwoordelijkheid om een afdeling te runnen, om iets te doen aan hun eigen situatie of om iets te doen aan de maatschappij. We steunen  jongeren hierin en hebben heel veel aandacht voor de ontwikkeling van hun persoonlijkheid. Voor vele jongeren is de KAJ dan ook de school van het leven. 

 

Onze waarden

Onze waarden… Wat wil dit zeggen? Er bestaan waarden waar iedereen het over eens mee is. Zo zal niemand zeggen “je mag een ander onrecht aandoen”. Toch zijn er weinig jongeren die actief bezig zijn met deze waarden. Jongeren gaan opzoek naar waarden die echt voor hen gelden. Waarden die ter discussie staan in de maatschappij. Als jongere hebben we heel sterke ideologieën waar we ten volle achter staan. We geloven in een diverse en inclusieve samenleving, we zijn heel erg milieubewust, we zijn op zoek naar sociale rechtvaardigheid, we hechten veel belang aan onze vrijheid … 

Waarden kunnen heel uiteenlopend zijn. Wat wel algemeen is, jongeren moeten hun eigen waarden kunnen vormgeven. Het is een eigen keuze die ons als persoon zal bepalen. 

Dries Van Rechem, coördinator KAJ Nationaal

https://www.kaj.be

 

Dialoog als Levenskunst

"Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren als te praten.” (Confucius)

Zeker daar waar er verschillen zijn of zelfs een geheel ander waardenkader, is dialoog noodzakelijk om die verschillen – soms ook geschillen – te overbruggen. Contact maak je echter niet zozeer door te spreken maar door actief te luisteren

Hoe doe je dat nu precies, actief luisteren?

 

Vooraf: we gaan een fragment bekijken in een zorgsetting, en letten op het volgende:

  • Luistert Sandra?
  • Vraagt ze door?
  • Is er creativiteit in de dialoog?
  • Wat is het effect op mevrouw Goedhart?

We bekijken het volgende Goed in Gesprek-filmpje:

https://youtu.be/2pD6Gcwgl_s

  • Luistert Sandra?

De onderliggende wens van mevr. Goedhart was om te worden voorgelezen..
In Versie A staat Sandra er niet voor open.

  • Pas in Versie B herhaalt Sandra de wens die ze hoort. Dit doet ze om te laten merken dat ze mevrouw Goedhart gehoord en begrepen heeft. Ze blijft vragen stellen. Vb. Is je zoon niet bereid om te lezen voor jou? Waarom niet?
  • Op deze manier stroomt er creativeit in de dialoog: Wat als de zoon ..? Samen zoeken ze naar een oplossing. En algauw vinden ze er één: een vrijwilliger kan misschien voorlezen.
  • Wat is het effect op mevrouw Goedhart? Positief. In Versie A voelde ze zich onbegrepen. Er bleek ontevredenheid uit haar houding. In Versie B werd er naar haar geluisterd. Hierdoor...

Impact: Ze nam het heft terug in handen: "Laat het maar aan mij over", sprak ze. 
Dit heet ‘iemand in hun kracht zetten’: je betuttelt niet, en geeft de ander ruimte voor initiatief.

 

(i) luisteren
niet enkel de woorden maar de hele boodschap van de ander (betekenis én gevoelens) in je opnemen

Actief luisteren is dus:

horen en zien wat de ander zegt, de boodschap verwerken en verbaal én non-verbaal tonen: "ik begrijp je"
Echt contact is willen luisteren om te begrijpen (vs. reageren)
Dus:

  • laten zien
  • aandacht
  • geef feedback
  • stel je mening of oordeel uit
  • reageer respectvol 
     
  • Wat betekent het om je mening uit te stellen? Het betekent dat je samenvat en doorvraagt, zelfs als je denkt: “Dit kan niet”.

     

(ii) Vorm van samenvatten

  • herhalen: "Als ik je goed begrijp,..." 
  • U heeft het gevoel dat... 
  • Jij bent van mening dat... 
  • Ik hoor je zeggen dat...

 

-Wat zijn goede kenmerken van samenvatten?

  • Spreek in je eigen woorden. Bij baby's en kleuters herhaal je in 'grotere' woorden (ika wordt bij jou ‘muziek’, njam-njam wordt ‘Ja, we gaan eten’.) 
  • Herhaal alleen relevante info (kort) 
  • Houd het specifiek (kern van het verhaal) 
  • Gebruik eenvoudige bewoordingen
  • Vragend>> uitnodiging voor je gesprekspartner om je te corrigeren, info toe te voegen, te bevestigen... Door dit alles te doen, voelt de ander zich gehoord! 

 

(iii) Soorten vragen

  • Open vraag: Wie, wat, waar, waarmee, hoe...? NIET Waarom. Probeer: "Hoe komt het dat..."? Waarom lokt eerder een defensieve reactie uit. Vb. Hoe vindt u dat het gaat met de nieuwe tramlijn? Hoe voelt u zich vandaag? Wat eet/drinkt u graag?
  • Gesloten vraag: het antwoord is ja of neen. Wanneer: als de ander moeilijk meer kan antwoorden dan ja of neen. Je wil specifieke informatie. Je hebt weinig tijd. Let op: te veel ja/neen-vragen na elkaar kan op een ondervraging lijken.
  • Suggestieve vraag: wees je ervan bewust dat dit manipulatief kan overkomen. Vb. U twijfelt dus aan .. ? U wil zeker geen koffie meer? 
  • Controlevragen. Het doel van controlevragen is erachter te komen of je begrijpt wat de ander bedoelt. Vb. Wat vindt u ervan als we het zus of zo aanpakken? Zeg ik dat juist? Bent u het met mij eens dat...?

 Vb. Bent u het met mij eens dat het voorlezen door een vrijwilliger een goede oplossing is?

Nog een toepassing van actief luisteren vind je hier: Goed in gesprek: Maak jij contact?

 

 

 

Image
Verlichtingsbord: Alles van Waarde is Weerloos, Lucebert. Citaat & naamsvermelding op gevel van café Trefpunt in Gent.
Stuwkracht

De zeer oude zingt:

er is niet meer bij weinig
 noch is er minder
 nog is onzeker wat er was
 wat wordt willoos
 eerst als het is is het ernst
 het herhaalt zich heilloos
 en blijft ijlings

 

alles van waarde is weerloos
 wordt van raakbaarheid rijk
 en aan alles gelijk

 

als het hart van de tijd
 als het hart van de tijd

 

Lucebert (Nederlandse dichter)

© 2002 Verzamelde Gedichten. De Bezige Bij, Amsterdam.

 

 

Foto's: Adobe Stock #603168311 (Banner), Onbekend - publiek domein in EU (Voorstelling), Bénédicte Kusendila (Tegelspreuk), Adobe Stock #371262595 (De Wereld Die We Willen), J.heinkens, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons (Stuwkracht), Adobe Stock #619489383 (Luister Mee(r)), Adobe Stock #183745075 (Lees Mee(r))